вторник, 28 апреля 2020 г.

28.04.2020
5 клас.

Тема: Земля-наш спільний дім     5 клас
Епіграф уроку
Люби природу  не для себе,
Люби для неї!
                                             М.Рильський
Вступна бесіда
Навколишній світ – прекрасний! Ліси і степи,озера і річки,гори і моря,рослинний і тваринний світ-окраса рідного краю! Людина- це частина природи. І саме природі ми зобов’ язані своїм існуванням,своєю досконалістю,своєю могутністю.
- Пригадайте,що особисто ви робите для того,щоб зберегти природу?
     Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша планета — Земля. Можна скільки завгодно мріяти про міжзоряні подорожі, та поки що не знаємо планети, на яку людство могло б переселитися, вичерпавши багатства своєї. Земля — спільний дім усіх народів, які її населяють. Нам не байдуже, як ставляться до природи в інших країнах, адже забруднення не має кордонів. Воно поширюється з вітром, дощами, річками і морськими течіями. Земля — спільний дім не лише людей, а й рослин і тварин, усього живого. Через споживацьке ставлення до природи вже зникло багато їх видів. Деякі види занесено до Червоної книги. Це означає, що вони перебувають на межі вимирання. Перед загрозою знищення опинилися тропічні ліси — «легені планети». Щороку дедалі більше територій перетворюються на пустелю, зокрема через надмірне випасання худоби.
Перегляд відеоролика «Земля- наш спільний дім»

-Чи завжди ви дотримуєтесь правил збереження природного середовища?
-         А зараз ми обговоримо слова народної мудрості. Як ви їх розумієте?
·        «Природа одному мати,іншому- мачуха»
·        «Хто полю годить,тому жито родить»
 Міні-проект «Наслідки господарської діяльності людини».
  У прадавні часи, коли на Землі з’явилися перші люди, на ній неподільно панувала матінка-природа. Вона давала все необхідне для життя: повітря, воду, харчі, одяг. Та водночас була джерелом багатьох небезпек: холоду, голоду, стихійних лих. Від самого початку люди намагалися зробити своє довкілля безпечнішим і комфортнішим. Будь-які зміни в навколишньому середовищі можуть негативно вплинути на якість життя людини.Природні катастрофи та стихійні лиха завдають величезних збитків економіці,щороку забирають багато  людських життів. Однак найбільша небезпека для нашої планети криється у наслідках господарської діяльності самої людини


Найпотужніші джерела забруднення повітря- це вихлопні гази автомобілів,промислові викиди заводів та фабрик,спалювання побутового сміття.  Величезною проблемою сьогодення є нестача чистої питної води. На сьогоднішній день величезні об єми промислових та каналізаційних стоків потрапляють у річки,озера та підводні води - основні джерела питної води. А внаслідок цього отруюється риба,розмножуються хвороботворні бактерії,а вода стає непридатною для пиття.   Через забруднену воду в організм людини можуть потрапити збудники тяжких інфекційних захворювань.
Промислові відходи,хімічні добрива та засоби боротьби зі шкідниками сільськогосподарських рослин забруднюють родючий грунт.Через нього забруднюються продукти харчування людини. Шумове забруднення довкілля- гуркіт і гул  промислових підприємств, автомобілів, літаків, залізничних потягів-не лише заважає людині,а й завдає великої шкоди її здоров ю. Потрапляючи в організм людини з повітрям ,водою, їжею, радіоактивні речовини порушують його захисні організми. Людина стає вразливою до багатьох хвороб.

 Крос-тест
   - На окремому аркуші паперу ви позначаєте маршрут, а потім перевіряємо свій результат і порівнюємо його з результатами друзів. Бажаємо успіху!
1. Відомо, що середня тривалість життя первісних людей не перевищувала 30 років. Як ти вважаєш, причиною цього найчастіше був голод (4) чи хвороби (5)?
2. У середні віки мало хто з людей доживав до похилого віку. На твою думку, причиною смерті в ті часи частіше був голод (6) чи епідемії (7)?
3. Сучасні люди живуть значно довше, ніж їхні пращури. Як ти гадаєш, що нині найбільше загрожує життю і здоров’ю людей: стихійні лиха (8) чи негативні наслідки технічного прогресу (9)?
4. Причиною передчасної смерті первісних людей найчастіше був голод. Велика здобич траплялася не щодня (2).
5. Неправильно. Вчені довели, що хоч первісні люди також хворіли, але головною причиною короткого життя було те, що хвора людина не могла добувати собі їжу й помирала від голоду (1).
6. З того часу, як люди навчилися сіяти хліб і вирощувати худобу, голод перестав бути головною причиною смерті. Адже маючи невелику ділянку землі та кількох свійських тварин, можна було прогодувати всю родину (2).
7. Правильно! Епідемії таких інфекційних хвороб, як чума, віспа, холера, раз у раз спустошували міста, країни, континенти. Мешканці середньовічних міст жили в умовах жахливої антисанітарії. Наприклад, вони навіть не здогадувалися, що причиною хвороб є нечистоти, які люди виливали у річки і просто на вулиці. Не дивно, що інфекції швидко поширювалися (3).
8. Неправильно. Хоч природні катаклізми трапляються і сьогодні, люди навчились у багатьох випадках передбачати їх (3).
9. XX століття назвали віком науково-технічної революції (НТР), яка принесла людству нечувані раніше вигоди: телефон, радіо, телебачення, автомобілі тощо. Однак технічний прогрес має і зворотний бік. Дорожньо-транспортні пригоди, пожежі, аварії на виробництвах, забруднення довкілля стали найбільшими небезпеками для здоров’я і життя людей (10).
10. Ти дістався(лася) фінішу. 
 Презентація «Способи збереження природного середовища»
Узагальнення та систематизація знань учнів
-         Діти, які ви знаєте наслідки людської діяльності??
 «Обери власну позицію»
Зараз ми обговоримо способи збереження природного середовища.
-До яких наслідків може призвести невиконання цих способів?
- Чи завжди ви дотримуєтесь їх?
Знаком «+» ви позначаєте правила,які виконуєте завжди і знаком «- »,які не виконуєте або виконуєте не завжди.
1.Економія електроенергії
2.Економія води
3.Сортування сміття
4.Компостна яма
5.Відпочинок на природі
6.Лісові пожежі
7.Громадські організації
Підсумок уроку
- Чому господарська діяльність людини становить найбільшу небезпеку для нашої планети?
- Назвіть джерела забруднення  повітря,питної води,грунтів
- Назвіть способи збереження природного середовища
Хочеться вірити,що людські душі стануть добрішими,серця теплішими,і ми назавжди запам ятаємо,що  ми на своїй планеті - не тимчасові мешканці,а мудрі господарі.
Пам ятайте,що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи,а отже,і життя на Землі.Нехай ними будуть сповнені ваші серця.Творіть добро скрізь і завжди!                                                                               
Домашнє  завдання
         *  Намалювати  малюнок на тему «Збережемо чарівний світ природи»
          * Виготовити саморобку з пластикових упаковок





Комментариев нет:

Отправить комментарий